"Iittala – aktuāls dizains kopš 1881. gada"
Nataļja Sujunšalijeva, 04.11.2015., 10:08No 2015. gada 7. novembra līdz 2016. gada 3. janvārim Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā (Rīgā, Skārņu ielā 10/20) būs skatāma izstāde "Iittala – aktuāls dizains kopš 1881. gada", kas stāsta par slavenās Somijas stikla ražotnes "Iittala" vēsturi un reprezentē zīmola mūsdienu produkciju.
Paralēli apjomīgajai Somijas Stikla muzeja ceļojošajai izstādei "Somijas stikla māksla. 2005–2010", kuru var aplūkot Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja Lielajā zālē, 3. stāva vestibilā apmeklētājus gaida ekspozīcija, kas tuvāk iepazīstina ar "Fiskars Group" sastāvā esošā leģendārā stikla priekšmetu ražotāja "Iittala" izstrādāto dizaina koncepciju un mūsdienīgo produkciju, kura tagad pieejama arī Latvijā, Rīgā.
Ietekmīgā "Fiskars Group" savā jomā ir līdere Ziemeļvalstīs, apvienojot virkni autoritatīvu preču zīmolu: "Iittala", "Arabia", "Hackman", "Fiskars", "Rörstrand", "Höganäs Keramik" un ražojot plašu spektru ikdienā lietojamu priekšmetu virtuvei un galda servēšanai, kā arī citus mājas interjera piederumus. Grupas darbības misijā definēts tās mērķis uzlabot cilvēka dzīves vidi gan mājās, gan atpūtas brīžos ārpus telpām. Iekļautie zīmoli ir ļoti iecienīti un ilgu gadu gaitā spējuši nodrošināt pircēju uzticību, jo to ražotajiem produktiem piemīt nemainīgi augsta kvalitāte, t.sk. ergonomiskums.
"Iittala" uzņēmuma pirmsākumi rodami 1881. gadā, kad nelielajā Ītalas (Iittala) ciematā Somijas dienvidos tika nodibināts stikla uzņēmums. Sākotnēji tur ražoja pūstā, presētā, pulētā, apgleznotā un gravētā stikla priekšmetus, kas tolaik atbilda vispārpieņemtajai greznajai trauku modei. Visās fabrikās pamatā izmantoja līdzīgus, bagātīgus stikla dekorēšanas paņēmienus. Taču spītējot ierastajai kārtībai, 20. gadsimta sākumā "Iittala" atteicās no dekoratīvās pieejas par labu funkcionalitātei un estētikai – raksturīgajām Skandināvijas progresīvā dizaina īpašībām.
Aktīva "izlaušanās ārpus rāmjiem" noritēja 20. gadsimta 30. un 40. gados – vienlaikus ar modernisma un funkcionālisma ienākšanu pasaules arhitektūrā un mākslā. "Iittala" zīmola produkciju veidoja Somijas arhitektūras un dizaina zvaigznes Alvars Ālto (Alvar Aalto), Aino Ālto (Aino Aalto) un Kajs Franks (Kaj Franck). Viņu devīze bija radīt produktus ar konkrētu mērķi un veicināt to pieejamību visiem patērētajiem. Šī nostāja vēlāk kļuva par bāzi "Iittala" īstenotajai filozofijai: nojaukt robežas un ar priekšmetu palīdzību padarīt ikdienu skaistāku, vienkāršāku un ērtāku. Tas bija "Iittala" pamatprincipu formulēšanas laiks. Forma, funkcija un kvalitāte ir galvenie stūrakmeņi, uz kuriem balstīts kompānijas produktu izstrādes dizains un ražošana. Iespēja harmoniski kombinēt un grupēt priekšmetus no dažādām dizaina līnijām, veidojot un saskaņojot savus mājas interjerus, ir papildu lieliska opcija, ko sniedz "Iittala".
Ilgtspējīgs dizains ir tā priekšrocība, kas mūsdienās arvien vairāk tiek novērtēta visā pasaulē. Kvalitāte paliek nemainīga, un "Iittala" kolekcijā atrodami ne tikai moderni dizaina priekšmeti, bet arī tādi, kas tika ražoti vēl pirms astoņdesmit gadiem, taču joprojām saglabā savu aktualitāti, piemēram, 1936. gada vāze "Savoja" ("Savoy").
Augsta profesionalitāte – viens no pašiem būtiskākajiem ražošanas kritērijiem. Ceļš no idejas līdz gala produktam prasa maksimālu dizaineru un meistara – stikla pūtēja sadarbību. Piemēram, lai izgatavotu vienu Alvara Ālto vāzi, nepieciešams septiņu profesionālu stikla apstrādes meistaru kopdarbs, kas norisinās divpadsmit soļos, notiek 1100 grādu krāsns temperatūrā un prasa 30 darba stundas. Rezultātā katra jaunizveidotā Ālto vāze ir neatkārtojama.
"Iittala" var lepoties, ka laika ritumā tā piesaistījusi savas produkcijas ražošanai pašus izcilākos Somijas dizainerus, tai skaitā Tapio Virkalu (Tapio Wirkkala) un Timo Sarpanevu (Timo Sarpaneva), kurš kļuvis par zīmola logotipa autoru.
Mūsdienās "Iittala" strādā ar dizaineriem no visas pasaules. Viņu vidū jāmin arī Somijas dizaineri Klauss Hāpaniemi (Klaus Haapaniemi) un Harri Koskinens (Harri Koskinen), kas ieguvuši augstāko atzinību starptautiskā mērogā. Daudzi no "Iittala" izstrādājumiem saņēmuši prestižās "Red Dot" un "iF" dizaina izcilības godalgas.
Ar jaunāko "Iittala" produkciju apmeklētāji var iepazīties firmas veikalā Rīgā, Aspazijas bulvārī 24.
Batteryqnk
Every word of this post conveys a deep understanding of the current situation in society :: ---- Like 6067Phoenixefp
The more information a person learns about the world, the more they realize how much is still unknownLorduet