Lielās mūzikas balvas 2014 nominācija "Gada jaundarbs"
Rinta Bružēvica, 04.02.2015., 09:212015. gada 3. martā plkst. 19.00 Latvijas Nacionālajā operā ar Hennessy un DNB bankas atbalstu notiks Lielās mūzikas balvas 2014 pasniegšanas svinīgā ceremonija, kuru tiešraidē atspoguļos LR3 "Klasika" un LTV1 plkst. 21.05.
Lielās mūzikas balvas 2014 kategorijā "Gada jaundarbs" ir nominēts Andra Dzenīša "E[GO]" - koncerts saksofonam un orķestrim, Santas Ratnieces Septītais Liepājas koncerts klavierēm un orķestrim un Riharda Dubras skaņdarbs "My Soul Doth Magnify the Lord".
Andra Dzenīša "E[GO]" pirmatskaņojums notika Latviešu simfoniskās mūzikas lielkoncertā 25. janvārī Lielajā ģildē. To atskaņoja Latvijas Nacionālais simfoniskais orķestris, saksofonists Arvīds Kazlausks, diriģents Normunds Šnē.
"Pirms orķestra darbu pirmatskaņojumiem uztraukums ir liels: gluži kā pirms keramikas trauka izņemšanas no krāsns, kad vēl nav skaidrs, kādās krāsās iezaigosies glazūra," pirms "E[GO]" pirmatskaņojuma savās izjūtās intervijā "Klasikai" atzinās Andris Dzenītis.
Skaņdarba nosaukums "E[GO]" ir veikla vārdu un jēdzienu spēle. "Viena no cilvēka primārajām vēlmēm taču ir ilgas pēc laimes, un visbiežāk tā sasniedzama, atbrīvojoties no sava ego," saka autors, ar skaņuvalodas starpniecību aicinot šo procesu izdzīvot katram pašam: Ego, go - "Ego, ej projām".
Savā ziņā ego tulkojums uzlūkojams arī kā solista attiecības ar orķestri. Ja koncerta sākumā saksofons cīņā ar orķestri dodas viens, pakāpeniski tas integrējas orķestrī. Ideju par koncerta sacerēšanu saksofonam un orķestrim Andrim Dzenītim aizpērn kādā vēlā vakara stundā sociālajā tīklā iemetis saksofonists Arvīds Kazlausks. Tāpat kā orķestris, arī saksofons komponistu allaž valdzinājis ar krāsu un tembru pārsteidzošo dažādību. "E[GO]" tas iezaigojies visās varavīksnes krāsās, jo izmantoti trīs no četriem instrumenta paveidiem: baritona, alta un soprāna saksofons.
Santas Ratnieces Septītais Liepājas koncerts klavierēm un orķestrim pirmatskaņojumu piedzīvoja XXII Starptautiskā pianisma zvaigžņu festivāla atklāšanas koncertā 23. aprīlī Liepājā, Latviešu biedrības namā. Atskaņojumā piedalījās pianists Vestards Šimkus, Liepājas Simfoniskais orķestris un diriģents Atvars Lakstīgala.
Santas Ratnieces klavierkoncerts ir savdabīgs ceļojums garīguma meklējumos Himalajos, savā ziņā – autores visu iepriekšējo kompozīciju kvintesence. Ar vēl vērienīgāku orķestra elpu. Ar vēl izteiktāku procesualitāti. Ar vēl lielāku pārliecību, spēku, atvēzienu. Himalaju tēma komponistes interešu lokā nešķiet nejauša: kā intervijā "Klasikai" stāstījusi Santa, ceļošanu kā iedvesmas avotu viņa sev atklājusi, rakstot darbu "Sālsezers" (2011). Tiesa, gadoties arī tā, ka vispirms rodas skaņdarbs, un tikai pēc tam viņa nokļūst vietā, par kuru rakstījusi. Vēl Santai ļoti patīk pētīt pasaules tapšanas procesus vairāku tūkstošu gadu garumā.
Šīs izjūtas skaidri summējušās Septītajā Liepājas koncertā, kuru tā pirmatskaņotājs Vestards Šimkus intervijā Latvijas Radio dēvējis par pārpasaulīgu ceļojumu virs zemes:
"Tas ir par Himalaju kalniem. Par ļoti svētu kalnu Tibetā, kur gaiss tik retināts un debesis tik skaidras un tīras… (..) Man ļoti interesanta šķiet Santas doma, ka realitātē nav nekā interesanta. Līdz ar to šis skaņdarbs ir tik ļoti pāri realitātei…".
Riharda Dubras kompozīcijas "My Soul Doth Magnify the Lord" pirmatskaņojums notika 17. Starptautiskā garīgās mūzikas festivāla koncertā "17GMF Lācis. Zemītis. Dubra" 26. augustā Rīgas Domā. "My Soul Doth Magnify the Lord" atskaņoja Guna Šnē (čells), Aivars Vadonis (mežrags), Krišjānis Rērihs (mežrags), Elīna Endzele (sitaminstrumenti), Ernests Mediņš (sitaminstrumenti), Valsts akadēmiskais koris "Latvija", diriģents Māris Sirmais.
"My Soul Doth Magnify the Lord" ir jau ceturtais Riharda Dubras sacerētais magnifikāts. Tas rakstīts angliski, valodai mūzikas vēstījumā pildot fonētisku funkciju un kompozīcijai piešķirot citādības krāsu. Tas ir atšķirīgs arī muzikālās valodas ziņā, valdzinot ar vispārinājuma spēku, saviļņojot ar pārlaicīgumu un uzrunājot ar personīgu, dzīvu un subjektīvi emocionālu attieksmi pret sakrālajā tekstā pausto.
"Patiesībā bija tā: kad satikāmies ar Māri Sirmo, pirmais vaicājums no viņa puses bija – vai varu. Atbildēju, ka varu gan. Tad Māris neapdomīgi izspļāva vārdiņu "magnifikāts". Aizgāju mājās un sāku domāt, ko lai iesāk. Jo vismaz trīs lielās formas, kam vārdā magnifikāts, jau biju uzrakstījis. Un tad ieskatījos datorā, kur dažādi iesākti darbi – pa četrām, pa sešām, pa astoņām taktīm: sak’, ja nu noder. Skatos – jā, ir viens seštaktīgs kora fragments ar magnifikāta tekstu angļu valodā. Protams, angļu valodai ir citāds skanējums, nekā latīņu valodai – un tieši tas bija ļoti rosinoši, tāpēc darbs izvērties gluži citāds, nekā iepriekšējie. Muzikālo nokrāsu un krāsu ziņā – ļoti atšķirīgs," – tā Rihards Dubra pirms darba pirmatskaņojuma.
Josephfruck
manuscripts underwent in the MiddleEpiphonehvf
the spread of parchment.Zodiacidl